Faceți căutări pe acest blog

marți, 25 ianuarie 2011

Fuck the historians!!! A philosophical approach.

E foarte la moda sa te prefaci ca stii istorie...Se cuvine, e de bon ton, sa enumeri intr-o discutie cel putin 2-3 date istorice ca sa-ti demonstrezi vasta cultura, si sa-ti etalezi elocinta. Toata lumea vorbeste despre al doilea razboi mondial de parca ar fi fost ieri, s-au scris zeci de mii de carti, s-au facut mii de documentare (numai Discovery vreo cateva sute). Ce sa mai vorbim daca un istoric cu pedigree se apuca sa insire, intrebat sau nu, vreo cateva evenimente istorice, taman de acum 1000 de ani, toata lumea trebuie sa taca de uimire si chiar sa lase capul jos in fata memoriei de autist a savantului. Dar, ma intreb eu cateodata, istoria e sau nu e o stiinta? Se vorbeste in studiul istoriei de o anumita metodologie, exact ca la stiintele exacte. Si totusi ,eu am dubii. Daca nu e stiinta si se preface a fi, atunci rezulta ca e o pseudostiinta. In fine, sa explic de ce sunt eu asa pornit pe amatorii de istorie in general (astia de cafenea) si pe istorici cu studii, in general. In primul rand conflictul e psihanalizabil de vreme ce tatal meu a fost istoric, :) dar s-a ocupat cu monede si asta e cumva, istorie soft, adica se poate face cu bun simt, poti sa determini o moneda, sa vezi ce zeitate e pe ea si ce reprezinta, ba mai poti trage si cateva concluzii, poti spune ca daca o emisie de moneda contine aliaj de argint in procente mai mici, atunci asta poate fi semn de criza monetara si deci economica. Bun bun, de acord, dar de aici pana la a sustine de exemplu ca noi, contemporanii, pe baza datelor pe care avem putem reface si reprezenta foarte fidel o anumita epoca, cu tot ce tine de ea, relatii umane, mentalitate, sexualitate, etc etc e o cale foarte lunga. Sa ma explic. Cum am putea noi sa facem asa radiografii exacte, de vreme ce, noi nu stim exact cum au trait propriii nostri stamosi. De exemplu, bunicii mei s-au nascut intr-o lume in care stabunicu era chiabur, mama mea a copilarit in plin comunism, eu in comunism si asa zisa tanzitie, iar fiica mea va prinde o lume care, probabil, nu va avea de-a face nimic cu comunismul, sa speram. Iata deci trei generatii, trei lumi diferite. Nu vreu sa spun ca nu exsita nici o legatura intre ele, sustin doar ca nu putem avea acces total, cel putin, nu la universul mental al fiecarei generatii. Cum va intelege de exemplu fiica mea absurditatile din comunism, cum ii voi explica eu ca trebuia sa stai la coada 2 ceasuri dupa oua? Si chiar daca eu ii voi explica, ea nu va putea intelge pe deplin ce-a fost atunci. Si foarte bine ca nu va putea. Dar atunci, lasati-ma sa ma intreb daca noi ne facem doar imagini despre istoria cu "i"mic, adica istoria noastra personala, pe 2 sau 3 generatii, cum am putea sa refacem cu acuratete istoria cu "i" mare adica istoria universala ce sa latzeste pe cateva mii de ani. Eu cred ca e o pierdere de timp, ca ne este imposibil sa spunem de exemplu ca noi suntem urmasii Romei. Ce legatura mai avem noi cu Roma antica, mental vorbind? Eu vad ca suntem mai apropiati mental de cultura pop americana dacat de elementul dac sau cuman din noi. De aceea cred, ca istoricii ar trebui sa fie numai un pic mai cu bun simt si inainte de a scrie o lucrare cuprinzatoare sa zica: "A fost odata ca niciodata....."

31 de comentarii:

  1. Sa incep de la inceput, iti multumesc pentru zambetul de dimineata cauzata de acest mic sa zicem "articol".
    In al doilea rand tin sa iti aduc la cunostinta ca "daco cuman" esti tu! mai ales ca eu pot sa aleg intre "ungur"(ceeace acum devine foarte trendi si o gramada de omaneni care pana acuma folosea termanul "voi ungurii" devine "noi ungurii") si urmas al lui Decebal-Traian, era sa zic Remes dar am oprit.
    Daca istoria este o stiinta? Cu siguranta, dece? Pentru ca orice poveste trebuie povestita(nu spusa ci povestita) cu o profesionalitate care sa ii lase pe ascultatori cu senzatia ralitatii...adica pentru o poveste sa aiba valoare adevarata adica sa contina drepatea(the truth/az igazsagot de nem tudom hogy fogalmazzam) si asa sa fie diferenta intre istori care se poate folosi pentru niste scopuri destul de grei si povestea bunicului de la frontul din Nyijnyij-Novgorod unde niciodata n-a fost dar suna bine.
    Deci istoria este o unealta de propaganda care poate fi folosita la scala mica sau la scala mare pentru a obtine unele lucruri.Si pentru a fi adecvata pt asta ea devine profesionala si industrializata.

    Eu allways Ciubi

    RăspundețiȘtergere
  2. Do the "F" word with the Historians! An untold Story.

    Sebinek igaza van akkor, amikor azt mondja, hogy nincs konnyu dolga egy tortenesznek, amikor rekonstrualni akar egy korszakot, foleg nem akkor, amikor az a tavoli evezredes mult homalyaba vesz.
    Abban is igazad van, hogy a tortenelem egy narrativa es minnel inkabb fogyatkoznak a kozvetlen bizonyitekok az aktualis elbeszeles mellett, annal inkabb megkerdojelezheto a hitelessege es ezaltal annak a "diszciplinanak" is - nem nevezem tudomanynak - amelyik ezt felvallaltan kozvetiteni szandekszik a mindenkori utokornak.
    Es megis hajlok arra, hogy hitelt adjak a torteneszeknek mindaddig amig latom es tapasztalom az oszinte torekvest a valosag felderiteseben, kozvetiteseben. Ciubinak is igaza van, hogy sajnalatosan szukebb kornyezetunkben a totenelem es annak meselese egyeni erdekeket szolgal ki es kevesbe koveti az altalanos, nemes eszmeket.

    A tortenelem attol meg, hogy nem tudomany lehet hiteles diszciplina es betoltheti a feladatat amire hivatott, ha megfelelo szandekokkal banunk vele. Ugyanakkor a jovendo generaciok mennyire ertik meg egyes korszakok jellemzoit es fogadjak be azt, az nem csak es kizarolag a torteneszeken mulik, hanem az altalanos kulturan, amelyik feldolgozza azt: irodalom, filmmuveszet, ujsagok, internet etc.

    Ismeretelmeleti tekintetben hirtelen legalabb harom modszer jut eszembe amelyik alapjan eljarhat egy mezei tortenesz:
    1.az igazsag mint megfeleles - Arisztotelesz / Aquinoi. Az igazsag ismerve a valosag es kijelentes kozotti megfeleles.
    2.az igazsag mint koherencia - Leibniz / Hegel. Egy nezet akkor igaz, ha beilleszkedik egy elozetesen elfogadott velemenyrendszerbe.
    3. a pragmatista igazsagfelfogas - William James. Egy eszme igazsagat a tapasztalati sikeressege biztositja, a megfeleles es a koherenciaelmelet csupan ures fogalmak, foloslegesek.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ciubi draga, povestea nu e stiinta. O poveste poate suna stiintific dar totusi ramane o poveste sau ma rog povestire. Gabor, eu nu contest legitimitatea istoriei ca disciplina umanista, da, e alaturi de filosofie, literatura, limbi moderne si clasice. Dar nu uita ca scopul acestora, nu este sa dea seama realitatii, ci mai degraba sa ajute sa-ti formezi o imagine a ceea ce ar putea fi sau a fost sau va fi candva realitatea. Ok. Cum ramane totusi cu intentionalitatea "cercetatorului", cu scopurile sale si pana la urma cu subiectivismul sau de neinlaturat. Poate fi obiectiv? Daca nu, atunci? Va dau un exemplu: pentru mine e clar ca, de exemplu, revolutia industriala din Anglia e vazuta radical diferit de un istoric cu convingeri sincere de stanga si de unul, sa zicem, cu principii mai liberale. Atunci? cine are dreptate? Cine poarta responsabilitatea de a livra "adevarul"? Si mutatis mutandis: "Quis custodies ipsos custodes?" adica cine si cum ii verifica? Eu nu am raspunsuri la intrebarile astea. Cert este ca aroganta unor istorici este nemasurata si nejustificata.

    RăspundețiȘtergere
  4. BTW Thx pt bibliografie

    RăspundețiȘtergere
  5. ah nu e bibliografie. ok o sa le putem discuta si alea. apropo la Aristotel mai era una: masura adevarului nu e numai adecvarea dintre gandire si vorbire, adica ce gandesti aia spui, ci si intre gandire-vorbire-actiune. Adica gandesti un lucru il spui si-l faci. Na acuma ca o gluma, suprapuneti voi formula asta a realitatii aristotelice pe realitatea romaneasca :):):)

    RăspundețiȘtergere
  6. Istoria in sine este o poveste. Care poate sa fie stiintifica intro anumita forma si poate sa fie o poveste propriu zisa daca infatiseaza acea forma cum am spus mai sus si war time story din nyijnyi e istorie doar ca la o scala diferita.


    Eu (ciubi allways)

    RăspundețiȘtergere
  7. buna seara la dvs...:)
    mai intii..din pacate nu am inteles ce era scris in maghiara...pare rau la mine...desi mama e pi jumate maghiara..eu am fo cam moldovean la faza asta..si nimic nu s-a prins de mine in viata :):)

    apoi...my 2 cents...si azi o sa ma chinui sa fiu civilizat si cuminte..

    istoria e totushi subiesctiva pina la urma..
    se stie ca invingatorii scriu istoria...si cu asta se cam zice mult daca nu chiar totul..
    (aici se pot da mii de exemple...ca nemtii au cam pierdut razboiul mondial..se pare ca ei au fo aia rai...daca ei il castigau...mama...ce buni ar fi fo.....ca sa nu vorbim de istoria actuala...depinde cine o scrie..)


    ca sa nu mai spunem ca adevarul intotdeauna are doua parti :):):)

    deci..daca tu ca istoric..vii si imi spui ca acum 500 de ani..era asa si asa...eh..fas...s-ar putea sa nu ai dreptate..

    acum ca tu vii ca istoric si imi spui la ca 1859
    romania a avut marea sansa de a fi creata si la 1918 am avut sansa de a repeta greseala asta cretinoida...:):):):) apoi cu aia nu ma impresionezi..
    ca e o cunostinta generala..si fas...tu stii aia..eu s-ar putea sa stiu altele..asa ca asta nu e un motiv sa fii mare istoric :):)

    dar sebi..pina la urma..de ce discutam asta aci? ca doar raspunsurile is cam obvious :):):)

    RăspundețiȘtergere
  8. Istoria este o stiinta dar nu una exacta
    Puncte evidente au validat cei de mai sus.
    As vrea doar sa punctez doar ca:
    Istoria este descoperirea unor adevaruri intamplate in urma cu x ani din datele care ne-au ramas, fapt care implica cateva probleme, deci istoria o vad eu oarecum cu rezolvarea unui puzzle si intrevad urmatoarele probleme :
    1. Aproape niciodata nu avem toate piesele puzzlelui (lipsa de informatii)
    2. Unele piese din puzzle sunt pur si simplu gresite sau din alt puzzle (informatii eronate).
    3. Cel care face acel puzzle nu stie, nu vrea, sau vrea sa-l faca altfel decat este in mod real acel puzzle ( prostie , comanda politica , subiectivism).
    4. Cel care se uita la puzzle-ul rezolvat intelege altceva decat cel care l-a rezolvat.

    Recent am citit un articol de un profesor de istorie renumit dar controversat din SUA care discuta exact despre erorile grosolane din istorie precum si cum sa privim istoria si istoricii precum si felul in care chiar multi istorici foarte bine intentionati simply get it wrong sau urmarindu-si propria imagine, viziune, parere subiectivizeaza istoria si ignora cel putin o parte din adevar, uneori esentiala.
    De asemenea de observat ideea de revizionism in istorie este greu de pus in practica.
    Adica odata stabilit "adevarul istoric" prin diferite mijloace(corecte sau nu) este extrem de greu de rasturnat.
    Putin oameni inteleg ca de ex. istoria Romaniei pe care o invatam in scoala este in mare parte falsa sau cel putin foarte foarte subiectiva.
    si dupa cum observam ce se intampla azi adevarul chiar despre revolutie nu-l stim si probabil nu-l vom sti niciodata si cu atat mai putin cei care vor urma.
    De multe ori documentele sunt distruse modificate etc.
    Multe chestiuni din WW2 apar acum si modifica cel putin partial istoria invata sau general acceptata.
    Chiar si filmele care le vedem modifica perceptia noastra asupra istoriei sau altor fapte sau idei.
    Acum sa cred exact ce scrie unul sau altul ca s-a intamplat ... poate da in mare parte dar tot timpul poti sa ai rezerve.
    Mai ales cu meseria mea cand si vad martorii ce spun desi au fost toti acolo si au vzt acelasi lucru, am o oarecare indoiala fata de .... cam tot.
    Nu e nici pe departe matematica. E partial varza si nici macar nu putem fi siguri niciodata care parte e varza.
    nu prea exista adevaruri imuabile in istorie, oricand o simpla descoperire intoarce totul peste cap.
    Recent este cea cu originea omului care se credea ca era din AFrica ... guess what WRONG cel putin atm.
    Pe scurt oameni subiectivi= istorie subiectiva.

    iar am scris mult si prost ...si mi-e lene sa arajez postul ca de obicei :p

    RăspundețiȘtergere
  9. n-ai scris prost deloc Adi sunt perfect de acord cu comparatia ta cu puzzleul. Si eu cam asa vad lucrurile, tu le-ai sintetizat numai si fiind doua firi diferite am exprimat diferit cam acelasi lucru. Florin se pare ca raspunsurile sunt cam obvious, dar eu totusi n-as fi asa radical ca si tine. E adevarat ca daca bunaoara Germania invingea in razboi de exemplu, acum vorbeam toti germana si invatam glorioasa istorie a nazismului etern. Dar asta se poate schimba si asta e frumos, nimic nu e cert pana la urma, cadea regimul si pana la urma tot se aflau farame de adevar care ar fi putut da un alt sens istoriei. Adi zice de scepticism. Si eu cred ca un anumit scepticism e sanatos, problema e ca daca esti sceptic intotdeuana nu mai poti face nimic, ramai cu intrebari si ajungi sa fi paralizat de ele. Cat despre "adevarurile imuabile"-vezi postarea urmatoare.

    RăspundețiȘtergere
  10. frumos zis nenea adi ....

    sebi...cit de scepticism...apu noi doi..sa nu vorbim de scepticism...ca si daca apar 10 fete in pielea goala si se pun la noi in poala...a nu se citi poala:):) noi mai intii..o sa incepem sa scepticizam..cine le-o trimis? de ce? cum? da nu? da da?
    asa ca noi..sintem buni prieteni cu scepticismul..

    dar acum o secunda fiind serios..o doza de scepticism e necesara intotdeauna...eu as zice ca e semnul ca mai gindim din cind in cind...
    iar daca am gindit..si trecut un lucru prin filtrul scepticismului..si am ajung la o concluzie...pozitiva sau negativa (fie cum o fi) eu zic sa sintem mai cistigati...ca doar nu vrem sa fim niste pui mici..carora li se baga pe git orice..si ei accepta :):):)

    RăspundețiȘtergere
  11. intrebare de baraj:...atunci de ce nu esti sceptic si in privinta idioteniei asa-zis imuabile ?

    RăspundețiȘtergere
  12. pai sint sceptic si in privinta idioteniei...adica..ma tem ca nu o sa scap/scapam de ea :):)

    RăspundețiȘtergere
  13. Mindaddig amig van modszer es jol definialt kutatasi targy, valamint referencia megvan a kerete az objektiv tudomanyossagnak is.

    A tudos intencioi nem resze ennek, hanem kulsoleg beemelt tenyezo. Lehet rajta filozni, hogy igy vagy ugy, ki milyen megfontolasbol es meggyozodesbol interpretal, de ez nem valtoztat semmit a tudomanyossag szabta keretek lehetosegen.

    Apropo numa 10 fete si nici un baiat frumusel?

    RăspundețiȘtergere
  14. uite ce zice un nene, pe un alt blog:

    "În viaţă omul are îndoieli şi certitudini. Atunci când îndoielile sunt mai multe decât certitudinile, trebuie să te analizezi şi să iei o decizie. Un “om cu certitudini” este superior unui “om cu indoieli”.

    :):)

    RăspundețiȘtergere
  15. Complet gresit as zice eu, depinde foarte mult de certitudini si de indoieli
    Poti fi foarte sigur pe chestiuni complet false si iti iei deciziile bazate pe acestea fapt ce poate duce la catastrofe de toate felurile.
    Tot certidunile duc si la nazism, comunsim , fundamentalism etc. Asa ca parca prefer un om cu indoilei sanatoase.
    De asemenea indoielile duc la indecizie cronica si/sau l-a scaparea oportunitatilor.
    Trebuie o healthy doze of both,

    Marele Guru Adi ... /facepalm
    Acum dezbracati-va si group sex....:D

    RăspundețiȘtergere
  16. Eu personal am intotdeauna mai multe intrebari decat raspunsuri. Avand inclinatie filosofica sunt total ratacit. :(

    RăspundețiȘtergere
  17. bine si tu adi..ca scrii repede ..:)
    amu ce sa mai fac...sa repet ce ai zis tu? nu se face :):):) dar ai dreptate..

    nea descartes...pt raspunsuri..a se vede google ::):):) sau du-te la beserica :):):)

    va tzuc pi tati :)

    RăspundețiȘtergere
  18. Si eu personal prefer oameni cu indoieli decat cu certitudini. Aia cu certitudini is mai plavani asa, parca greoi, monoliti. De fapt nu ca nu-i prefer ci ii chiar urasc, da numa un pic, cat de faptul ca ar fi superiori???? nenea ala care o scris ii cine?
    Descartes, ai dreptate, sigur daca ne referim la stiintele exacte, dar la istorie, unde insasi metoda de cercetare poate fi chestionabila???

    RăspundețiȘtergere
  19. Big Guru este cel mai aproape de adevar....in privinta sexului, of course :):):):):):):):)

    RăspundețiȘtergere
  20. vezi ca numa tu esti fata :):):) restul sintem masculi feroci :):):) stilcesc un pic pe feroce..hihhi

    RăspundețiȘtergere
  21. bai frivolule, calmeaza-te. asta e alt blog. daca vrei sex du-te pe: fun factory sau asian anals sau mai stiu eu cum. Aici is discutii maduvoase mai :)

    RăspundețiȘtergere
  22. imi place cum suna "feroci" :):)

    RăspundețiȘtergere
  23. sebi...discutiile maduvoase cu masculi feroci = cocktail Orgasm pt unele tanti, mai :):):):)

    RăspundețiȘtergere
  24. hehe, mai rarele :))

    RăspundețiȘtergere
  25. ai dreptate, ma refeream numai la cele cu IQ peste nivelul marii :)

    RăspundețiȘtergere
  26. hahaha
    pentru acelea ajunge masculi feroci
    desi cei mai buni masculi se pare ca sunt cei cu cont bancar feroce

    RăspundețiȘtergere
  27. sebi...daca vreau sex...atunci sau vin la tine..sau cot oarice fatutza pe care sa o dezamagesc...
    ma pedofilule..fun factory e un site pt copii..ce dreac coti tu pe acolo..hihhi

    RăspundețiȘtergere
  28. eu ii prefer pe cei smart and funny. cont bancar pot sa-mi fac si singura :)

    RăspundețiȘtergere
  29. adica sa vina sebi la mine?:):):) se poate si asa..numa sa nu il prinda ina..ca si'o capata..hihih

    RăspundețiȘtergere
  30. neeee...search femeie...n-o dezamagi :)

    RăspundețiȘtergere